Best gelezen artikelen

Mommyhood

  • Waarom wij Josh even thuishouden

    Waarom wij Josh even thuishouden
  • Een nieuwe plek.. en nu?

    Een nieuwe plek.. en nu?
  • Paasrecept | Italiaans gevulde bladerdeeg hapjes

    Paasrecept | Italiaans gevulde bladerdeeg hapjes
  • Zwanger tijdens corona

    Zwanger tijdens corona

Eerst voelen en dan door..

Eerst voelen en dan door..

Nooit had ik stress. Zo verkocht ik mezelf dan ook vol trots tijdens sollicitatiegesprekken. Ik zei ook vol trots dat ik dan eerst een overzicht maakte van wat urgent was en wat kon wachten. Daarna ging ik gefocust weer aan de slag. Dat ging jaren goed, geen stress op het werk.

Soms vroegen collega’s mij weleens hoe ik dat toch deed, want ik had altijd wel tijd voor een praatje. Regelmatig stonden collega’s aan mijn bureau om vragen te stellen en 9 van de 10 keer beantwoordde ik die ook meteen.

Totdat ik op een dag Oprah hoorde zeggen: Ik had nooit stress, want ik at het gewoon weg…. Ik weet nog precies wat ik dacht die dag, dat doe ik ook! Toen begon ik erop te letten, ik was mij weer meer bewust van een patroon dat ik moest doorbreken. Was het gelijk weg? Helaas niet, ik moet nog steeds ermee dealen. Maar ik  herken het nu tenminste wel. 

Stress

Voor mij is stress trouwens niet de enige emotie waarvoor reden is om te eten. En als ik dan het eten onder controle heb dan geef ik graag geld uit. Wist je dat je kracht tegelijkertijd ook je valkuil kan zijn? Want als financieel expert weet ik precies hoe ver ik kan gaan, zonder dat het problemen oplevert…nou te erge problemen. 

Kortgeleden heb ik een test ontwikkeld waarmee je aan de hand van de uitslag kan zien wat je financieel karakter is. Hiermee worden je krachten belicht zonder je uitdagingen te negeren. Zo ben ik ‘een rebel met een doel’. Ik heb altijd al het grijze gebied opgezocht, met een mooi woord: discretionaire ruimte. Misschien hoor je het wel vaker voorbij komen uit de mond van juristen of politici. Vooral als ministers bemoedigd worden om hun discretionaire bevoegdheid te gebruiken voor het hogere doel.

Nu train ik mezelf om eerst te voelen en dan pas door te gaan. Als ik nerveus ben of stress ervaar, dan herinner ik mezelf eraan dat ik eerst moet voelen. Als het kan sluit ik even mijn ogen en haal ik een paar keer diep adem. Ik identificeer het gevoel, ik bepaal of het gegrond is, of ik er nu wat mee kan of moet en dan ga ik door. 

Zo ook in je business of op je werk, wanneer de kids weer helemaal uit hun dak gaan, of wanneer de rij bij de kassa weer eens te lang is en je dreigt te laat te komen. Voordat je die caissière een hard time geeft en je je er later naar over voelt, haal even diep adem, het zal vast niet sneller gaan als je hart sneller gaat bonken en je vol adrenaline verder gaat. 

Deze blog is geschreven door powermom Djeranie!

Heeft deze blog je geholpen, laat het me weten. Connect met mij via Instagram(@djeranie), dat vind ik echt leuk!

Beeld: Pixabay



Volg:
Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *