Salad in a Jar

Salad in a Jar
 

Vandaag de dag eten we veel onderweg of achter ons bureau. Salades zijn populair voor de lunch, maar laten zich lastig meenemen. Ze zien er al snel verlept, bruin en onappetijtelijk uit. Bovendien wil er nog wel eens wat dressing lekken uit de luchttrommel (of erger, dat ding opent zich in je tas..). Kant-en-klare salades uit de winkel zijn doorgaans veel duurder en niet helemaal naar jouw smaak.


Wie had kunnen denken dat inmaak- en weekpotten de lunch zoveel verser, makkelijker en goedkoper konden maken? Stop alle ingrediënten in een glazen pot en de salade blijft niet alleen langer vers en knapperig, je kunt hem ook handig en zonder risico in je tas meenemen; de pot is goed afgesloten en lekt niet. En voor alle hardwerkende en drukbezette mama’s… Deze salades kun je simpelweg een avond van te voren klaarmaken.
In de pot! De salades variëren van lichte tot volledige maaltijden. Iedere salade kan een uitgebalanceerde maaltijd zijn die ervoor zorgt dat je goed vol zit en tot het avondeten geen lekkere trek meer hebt. Dit maakt de salades dus minder geschikt als klein voorgerecht. De grote potten zitten vol goede voedingsstoffen, veel volkoren ingrediënten, gezonde vetten, eiwitten en verse groentes.

Ontwerp jouw eigen salade

De volgorde waarin je de salade ingrediënten in de glazen pot doet, bepaalt of de ingrediënten knapperig blijven en hoe de salade eruitziet zodra je deze gaat eten. Je begint altijd met de dressing, daarna komen de ingrediënten die er beter van worden als ze in de dressing kunnen marineren, zoals ui en venkel. Een paar tips: droog de slablaadjes en andere zachte bladeren goed voor je ze in de pot doet (zo blijft alles langer fris). En voeg zacht fruit toe vlak voordat je de salade gaat eten, dan blijft de gehele salade het lekkerst. Tot slot: vul je salade lekker tot de rand!

De eerste laag

Om ervoor te zorgen dat de salades niet verleppen, gaat de dressing als eerste in de pot. In kleine porties heb je 1-2 eetlepels nodig. Voor grotere porties neem je 2-4 eetlepels.

De tweede laag

De tweede laag bestaat uit harde, knapperige groentes die er beter of zachter van worden als ze in de dressing marineren. Denk aan alle types ui, venkel, tomaten, wortel etc. Sommige peulvruchten (zoals linzen en kikkererwten) doen het ook goed in de tweede laag, maar zorg dan wel dat ze helemaal bedekt zijn met dressing zodat ze allemaal evenveel dressing kunnen absorberen.

De derde laag

Zwaardere granen (zoals rijst, gerst en tarly) vormen de volgende laag. Op deze manier drukken ze niet op de lichtere ingrediënten. Bevat de salade geen granen? Voeg dan wat extra harde groenten toe.

De vierde laag

Ga je de salade binnen 24 uur eten, dan kun je vaak ook iets toevoegen dat veel eiwitten bevat. Denk daarbij aan vis, kip of een zwaardere kaas (feta bijvoorbeeld).

De vijfde laag

In deze laag komt het zachtere fruit en groentes. Denk aan zoete aardappel of pompoen uit de oven, avocado, aardbeien, mango en tomaten (als deze laatste niet in de tweede laag zitten). Echt zacht fruit dat veel water bevat, voeg je het beste toe op de dag dat je de salade gaat eten.

De zesde laag

Hier horen lichtere granen thuis, zoals couscous en quinoa. Als je al zwaardere granen in de derde laag hebt gebruikt, kun je hier lichtere groentes toevoegen.

De zevende laag

De zevende laag bestaat uit lichtere bladgroentes zoals sla, rucola of verse spinazie.. Of probeer eens iets anders zoals snijbiet, koolbladeren, boerenkool of kiemen. Daar zitten veel meer voedingsstoffen in dan gewone sla.

De achtste laag

Deze laag is bedoeld voor lichtere kaas, zoals Parmezaanse kaas, noten, croutons, pitten en andere knapperige dingen.
Tip: de glazen potten zijn onder andere te koop bij winkels zoals de Action. Je doet er lang mee en ze zijn vrij goedkoop.

Eetsmakelijk!

 

ONTMOET GASTBLOGGER NICKY:

‘Always in the mood for food’ – Laat ik maar met de deur in huis vallen, want bovenstaande zin is eigenlijk wel het motto in mijn leven. In het jaar 2015 heb ik drastische veranderingen gemaakt als het gaat om eten. Niet dat ik extreme overgewicht had en me elke keer maar volpropte bij iedere gelegenheid om te eten. Absoluut niet zelfs. Dus we gaan even een stukje terug in de tijd…

Al vanaf het moment dat ik kan lopen is één van mijn favoriete bezigheden; sporten. Alle toernooien waarvoor je je kon aanmelden stond ik altijd vooraan. Een brandende passie was er om te winnen. Sporten was dus echt iets dat ik deed om te winnen. Uitspraken als ‘het gaat om het spel en niet om de winst’ waren nauwelijks aan mij besteedt, haha. Maar na al die jaren kan ik inmiddels iets beter tegen mijn verlies. Incasseren hoort er nou eenmaal ook bij hé.

Maar naast sport is de juiste voeding onmisbaar. Deze interesse kwam dus eigenlijk vanzelf om de hoek kijken. Ik vond het leuk om research te doen naar wat voeding voor je lichaam kan betekenen. Zowel in de sport, bij overgewicht of juist ondergewicht. Want het draait allemaal om de juiste balans.

Daarnaast kan ik eindeloos bloggen en schrijven over voeding en zo is mijn website Healthspiration dan ook ontstaan. Inmiddels is de passie uitgegroeid tot het helpen van verschillende vrouwen, maar met name moeders. Zelf ben ik moeder van een zoon (1) en een stiefdochter (8). Als drukbezette moeder schiet het gezonde eten er al snel bij in en juist dat wil ik op een leuke manier bespreekbaar maken.

Veel leesplezier!

Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *