3 social media tips voor meer engagement!

3 social media tips voor meer engagement!

Social media, het blijft een struggle maar je kan er zoveel uithalen. Als ondernemer is het een ideale tool om jouw merk in the spotlight te zetten. Maarja, hoe doe je dat? Lees verder voor mijn tips!

Ik werk zelf als merkstrateeg én help andere ondernemers met hun merkstrategie door middel van strategiesessies.
Regelmatig hoor ik van klanten dat ze weinig likes/reacties krijgen op hun berichten. Het blijft lastig, maar de volgende tips kunnen je hierbij helpen. Probeer het volgende te voorkomen:

  1. Variatie in je berichtgeving | zorg voor meer interactie

    I know you mean well, maar probeer niet alleen te zenden. Heb jij een nieuwe collectie/product/event? Deel een leuk bericht met bijvoorbeeld een vraag, creëer interactie. Denk aan een leuke poll, vraagstellingen als.
    Welke kleuren zie je graag terug of welk product moet in onze collectie? Organiseer je een event? Deel teasers van eerdere events om men nog ‘nieuwsgieriger’ te maken! Zo betrek je je volger/klant en voelen zij zich ook betrokken bij het merk.
    En last but not least, deel reviews van klanten. Dat vindt men altijd interessant!

  2. Bekijk je statistieken en pas je berichtgeving hierop aan

Bekijk de statistieken van elk bericht. Veel mensen plannen berichten gevoelsmatig in, dat snap ik, maar erg zonde als jouw volgers dan helemaal niet actief zijn. Waar klikt men op? Hoeveel reacties heb je? Op welke tijdstip zijn ze actief etc. Dagelijks ontvangt men zoveel berichten via social media, mail, websites en ga zo maar door. Ze hebben een informatie-overload dus je moet het goed aanpakken! Als men niet binnen vier seconde ziet waar het overgaat, dan scrollen ze al weg. Probeer daarom met goede teksten + kleuren te werken. Gebruik actieve woorden i.p.v passieve woorden. Voorbeeld:

Wil je iets meer weten? Dan kan je bij mij XX boeken. Heb je vragen? Stuur ons een e-mail!
Maak ervan.
Meer weten? Boek dan nu XX en ik neem z.s.m contact met je op.

3. Wees herkenbaar

Wat bedoel ik hiermee? Creëer een herkenbare huisstijl, stel een template op voor bijvoorbeeld je promotieteksten. Werk met 2/3 vaste kleuren, vaste lettertype en teksten. Gebruik duidelijke lettertype, juiste lettergrootte en alles in dezelfde huisstijl zodat je ten alle tijde herkenbaar ben voor je volgers en beoogde doelgroep. Het is zo belangrijk dat men jou herkent, jouw manier van schrijven, afbeeldingen en ga zo maar door.

Het klinkt allemaal veel en het is ook wel investeren qua tijd, maar het is het echt waard! En als laatste tip: analyseer maandelijks (het liefst wekelijks) je statistieken! Hier zie je duidelijk wat de engagement is van jouw berichtgeving. Websites zoals Hotjar is handig voor de homepage van je website, Analytics voor je website én op Instagram en Facebook kan je je statistieken per bericht bekijken (maar ook per week/maand). Ik kan uren doorgaan, maar met bovenstaande tips kom je al een heel eind. Wil je het liever wekelijks inplannen? Download gratis een weekplanner voor je business!

 

Ik werk als merkstrateeg en help ondernemers met een strakke merkstrategie, dat houdt in: een strakke branding! Wil je sparren over jouw merk? Boek dan een strategiesessie! Of wil je liever een kennismakingsgesprek? Mail dan naar hellen@babymomtalk.nl voor meer informatie.
Misschien tot snel maar voor een fijne jaarwisseling!

Liefs, jouw marketingbestie Hellen

Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *