Best gelezen artikelen

Moederschap

  • Heerlijke Netflix binge series

    Heerlijke Netflix binge series
  • Voor haar was er helaas geen roze wolk

    Voor haar was er helaas geen roze wolk
  • Recept Big Mac Taco’s

    Recept Big Mac Taco’s
  • Alternatieve vragen om te vragen hoe de schooldag van je kind was

    Alternatieve vragen om te vragen hoe de schooldag van je kind was

Met deze methode behaal je wel jouw goals!

Met deze methode behaal je wel jouw goals!

Je ziet het overal voorbijkomen, handige planner, apps en noem het maar op. Ik ben er gek op, maar het begint allemaal met strakke doelen voordat je aan een planning begint. A goal without a plan is just a wish, zeggen ze en dat is waar! In mijn blog lees je how to get them goals!

In de marketing wordt er vaak gesproken over de SMART-methode. Iedereen heeft het druk, dus strakke doelen inclusief planning geven structuur, rust én focus. Hoe ik alleen bijvoorbeeld een uitverkochte borrel heb georganiseerd in zes weken ging gepaard met strakke doelenlijst én planning. Als moeder van een peuter, druk gezinsleven en activiteiten moeten mijn doelen duidelijk geformuleerd zijn, dus hieronder nadere toelichting van de SMART-methode. Velen zullen er al bekend mee zijn, maar heel eerlijk: Pas je het ook echt toe voor jouw business?

Specifiek

Het klinkt logisch om je doelen specifiek te formuleren, maar doe dit ook! Als business owner of voor persoonlijke doelen moet je heel specifiek zijn. Bij het specificeren van je doel komen de 5W’S aan orde:

  1. Wat wil je bereiken?
  2. Wie is erbij betrokken?
  3. Waar gaat het plaatsvinden?
  4. Wanneer?
  5. Waarom wil je dit doel bereiken?

Wil je bijvoorbeeld afvallen? Dan maak je je doel specifiek:

Ik(wie) wil vier kg (wat) kwijt binnen een maand (wanneer) voor een gezondere leefstijl (waarom) door middel van een personal trainer les (waar).

Of businesswise:
Ik (wie) wil op 1 juni 2019 (wanneer) 40% meer omzet (wat) én 100 aanmeldingen (wat) voor de nieuwsbrief voor meer naamsbekendheid (waarom) mijn bedrijf (waar) door optimale inzet van online marketing. 

Zo heb je concreet een doel voor je naamsbekendheid én klantengroei. Hier zit veel tijd, energie maar door het specifiek te formuleren heb je goed voor ogen wat je als ondernemer/team wil bereiken. Dit geeft echt focus. Mijn doel voor de borrel was:

Ik wil eind 2018 als afsluitende business boost een business borrel organiseren voor Babymomtalk met min 50 bezoekers én 5 goodiebagdeelnemers in Amsterdam. 

Dit is mij gelukt want in plaats van  50 waren er 75 deelnemers en in plaats van 5 zaten er 10 deelnemers in de goodiebag!

Meetbaar 

Ik hoor regelmatig tijdens de sessies: Ja, Hellen. Ik wil meer klanten voor mijn business.
Dat snap ik, maar hoe wil je dit meten? Dit sluit nauw aan op het specificeren van je doel. Je maakt het meetbaar door een tijd/middel toe te voegen, zoals bovenstaande doel:

Ik wil op 1 juni 2019 40% meer omzet én 100 aanmeldingen voor de nieuwsbrief voor meer naamsbekendheid door optimale inzet van online marketing. 

Door zes maanden te analyseren (met maandelijkse evaluatiemomenten) kan je achteraf meten of je je doel hebt bereikt! In dit geval heb je zes maanden de tijd om te achterhalen of de inzet van online marketing kan bijdragen aan het doel voor 2019.

Actiegericht/Acceptabel

Is het haalbaar én leiden de acties tot beoogde resultaten. Het gaat hier vooral om de resultaten van je doelen. In dit geval: aanmeldingen voor de nieuwsbrief én meer omzet. Zijn bovenstaande doelen haalbaar? Zorg er altijd voor dat je dit kan controleren.

Realistisch 

Dit is een belangrijk punt.. Is het realistisch? Tijdens elke sessie vraag ik hoeveel tijd mijn klanten per week vrij hebben voor hun business. Je moet als ondernemer realistische doelen stellen. Mijn borrel was een succes, maar voor de volgende keer zal ik er eerder mee beginnen want er zit anders veel druk op. Wees altijd realistisch met je doelen? Wil jij een doelgroep bereiken? Bereken de tijd voor je vooronderzoek, jouw WHY, de uitvoering en ga zo maar door. Keep it realistic, write it down and be a go getter for your own amazing goals!

Tijdsgebonden 

Save the best for last! Mijn favoriet: tijdsgebonden. Hoe leuk een doel opstellen ook is, dit gaat gepaard met een vaste datum (en het beste, een tijdsplanning hieraan koppelen). Als je juni 2019 formuleert (is het dan begin/midden of eind juni). Het blijft dan abstract, werk het zo specifiek mogelijk uit.

 

Hopelijk heb je er wat aan! Ik werk graag met kwartaaldoelen, die ik maandelijks uitwerk. Het geeft mij structuur, motivatie, maar vooral rust. Ik ben moeder van een lieve peuter én daar hebben we wekelijks leuke uitjes mee, dus een strakke planning is key voor je business. Wil je een handige, printable weekplanner hebben voor jouw goals? Download hem hier!   

Het is enorm handig, ook voor je persoonlijke doelen zoals me-time, maar ook een handige kolom voor je menu cause we gotta eat.


Wil jij ook een strakke planning of heb je hulp nodig bij het formuleren én uitvoeren van je goalplanning? Boek dan een strategiesessie bij mij, dan denk ik graag met je mee! Hier vind je meer informatie over mijn strategiesessies en achtergrond over mij én mijn werkervaring.

Liefs, Hellen 
Founder Babymomtalk 

 

Volg:
Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *